Samen met de gemeente gaan we aan de slag om bewoners te informeren en te voorzien van hulp(middelen) om schimmel tegen te gaan. Bij bouwkundige oorzaken is het de verantwoordelijkheid van de woningcorporatie om deze op te lossen. Jaarlijks verduurzamen en renoveren we gemiddeld 2000 woningen, waarbij we ook altijd de vocht en schimmelproblematiek aanpakken. De renovatie- en verduurzamingopgave in Amsterdam is heel groot. Het is een meerjarenproject dat doorloopt tot 2030. Helaas kan het dus soms langer duren maar ook dan komen we langs. Ons doel is: zoveel mogelijk voorkomen van vocht en schimmel in de woning en als de schimmel toch ontstaat zo snel mogelijke verwijdering ervan.
Verschillende oorzaken
Vocht en schimmel is een hardnekkig probleem met verschillende oorzaken, zoals onvoldoende ventileren of een bouwkundig probleem. Het is slecht voor de woning en de bewoner. Het kan voor bewoners soms gezondheidsklachten veroorzaken. Om een hoge energierekening te voorkomen, zetten bewoners begrijpelijkerwijs de thermostaat laag of uit en wordt er minder geventileerd. Daardoor neemt de kans op schimmel toe.
Gezamenlijke aanpak
Hoog tijd om vocht en schimmel grondig aan te pakken. Dat kunnen corporaties niet alleen. We slaan de handen ineen om de verschillende oorzaken van vocht en schimmel op te lossen. We willen onze bewoners helpen en trekken daarin samen op met de gemeente, huurdersverenigingen en bewonerscommissies. Er is veel werk aan de winkel. Niet alle vocht en schimmel problemen kunnen in één keer opgelost worden. Wel gaan we nu samen aan de slag. Huurders kunnen uiteraard nu al bij hun woningbouwcorporatie terecht met problemen van vocht en schimmel.
Verbeteringen voor volgende winter
Voor de volgende winter hebben de corporaties een verbeterde aanpak schimmel en vocht op orde. We gaan zorgen voor een goede doorverwijzing en opvolging van de klacht en gratis hulpmiddelen bij beginnende problemen. Ook zal bij een melding snel iemand langskomen die met de bewoner meekijkt naar de klacht en een oplossing biedt. Daarnaast is er een apart meldpunt voor huurders die te lang moeten wachten op een oplossing. Uiteraard hopen we dat dat meldpunt nauwelijks tot niet gebruikt hoeft te worden.